Zvýšte tržby svojho e-shopu a zlepšite zákaznícku skúsenosť. Často sa verí, že rozvoj e-shopu sa obmedzuje len na rozšírenie tovaru alebo služieb. Úspešný e-shop však potrebuje neustály rozvoj, a ak sa tak nestane, rýchlo začne zaostávať za konkurenciou. Preto je nevyhnutné, aby platforma e-shopu a moduly boli aktualizované a funkčné. Skvelé riešenie pre rastúce e-shopy ponúka platforma Magento 2. Okrem toho je potrebné zvážiť meniace sa návyky a očakávania spotrebiteľov. Dokonca aj hotový e-shop potrebuje rozšíriť funkčnosť, implementovať nové technológie, moduly a marketingové stratégie. Vyžaduje si to systematickú činnosť a odhodlanie. Prinesie to však ovocie v podobe spokojných zákazníkov, vyššej hodnoty objednávok a zvýšenej konverznej miery. V našom článku nájdete 14 tipov, ktoré vám pomôžu vybudovať e-shop, ktorý predáva.
1. Eshop musí byť pohodlný a vytvárať pozitívnu používateľskú skúsenosť
Webový dizajn a užívateľská skúsenosť sú rozhodujúce pre úspech internetového obchodu. Používateľská skúsenosť (UX) opisuje, ako sa človek cíti pri interakcii s webovou stránkou, produktom, službou, webovou aplikáciou alebo softvérom. Používatelia internetového obchodu by mali byť schopní porozumieť a používať vašu stránku na prvý pohľad. Príkladom použiteľnosti môže byť logická štruktúra stránky, v ktorej sa dá plynule pohybovať. Uistite sa, že je váš obchod príťažlivý a intuitívny. Obchod a nákupný košík, v ktorých je ťažké sa orientovať, zákazníkov rýchlo odradia. Taktiež, ak je stránka e-shopu pomalá alebo neberie do úvahy mobilného užívateľa, vedie to k negatívnemu zážitku z nakupovania.
2. Nevyhnutný je jednoduchý a responzívny dizajn e-shopu
Dizajn e-shopu by mal byť jednoduchý. Mali by ste sa vyhnúť nadmerným kontextovým oknám a žiadostiam o veľké množstvo údajov. Zákazník má málo času a chce, čo najrýchlejšie nájsť na stránke e-shopu to, čo potrebuje. Ak sa produkt ihneď nenájde, bude sa hľadať inde. Vyhľadávanie v e-shopoch a filtrovanie produktov, preto musí fungovať bezchybne. Uistite sa, že popisy produktov sú v poriadku a dostatočné a, že obrázky produktov sú obnovené, správne a nezavádzajú. To vytvára dôveru v e-shop a zvyšuje motiváciu k nákupu.
Rovnako, ako kamenné obchody aktualizujú svoje vybavenie, aby držali krok s dobou aj váš elektronický obchod by mal implementovať najmodernejšie technológie. V priebehu rokov sa objavili nové technické inovácie, ktoré priťahujú používateľov. Nezabúdajte tiež, že väčšina ľudí v súčasnosti používa na bežné surfovanie svoje smartfóny. To znamená, že online obchody musia byť responzívne a rozloženie stránky sa mení v závislosti od veľkosti obrazovky, z ktorej na ňu užívateľ prichádza. E-shopy by mali byť ľahko ovládateľné na smartfóne.
3. Ponúknite rôzne a rýchle spôsoby vyhľadávania produktov
Váš internetový obchod by mal ponúkať rôzne možnosti vyhľadávania, aby čo najväčší počet používateľov rýchlo našiel niečo, čo vyhovuje ich potrebám:
- Zákazníci, ktorí presne vedia, ktoré produkty si chcú objednať, by mali použiť vyhľadávanie podľa čísla tovaru. V niektorých odvetviach by toto vyhľadávanie malo zahŕňať aj iné čísla, napríklad v automobilovom priemysle by bolo užitočné vyhľadávanie originálnych čísiel dielov. Ukladanie nákupných košíkov je užitočné aj na urýchlenie opakovaných objednávok – ušetríte tým opätovné hľadanie. Pre B2B zákazníkov môže byť užitočné aj nahranie niekoľkých čísel článkov cez Excel, pretože interná koordinácia sa často stále vykonáva cez Excel.
- Používatelia, ktorí presne vedia, čo chcú, ale ešte nepoznajú príslušné čísla článkov, by mali mať možnosť obmedziť vyhľadávanie pomocou dobrej štruktúry vyhľadávania a filtrov parametrov. Ako kľúčová štruktúra vyhľadávania slúžia kategórie produktov, ktoré svoje produkty krok za krokom spresňujú v stromovej štruktúre. Parametrové filtre by sa mali v kategóriách líšiť. Napríklad v prípade dielov vozidiel je často relevantné vyhľadávanie podľa výrobcov, modelov a vozidiel. Je dôležité, aby zákazník nedostal stovky výsledkov vyhľadávania, ale mohol počet výsledkov obmedziť podľa potreby.
- Používatelia s všeobecnými požiadavkami by mali mať možnosť spresniť vyhľadávanie podľa kľúčového slova a kategórie.
Existuje viacero modulov, ktoré ponúkajú kvalitné fulltextové vyhľadávanie, stačí kontaktovať vášho developera a on vám poskytne riešenie.
4. Dôležité sú aj podrobné informácie o produkte
Zákazníci často opúšťajú internetový obchod, pretože nenájdu žiadne informácie o produkte alebo úplne nedostatočné informácie o produkte. Ak zákazníci nevedia o presných špecifikáciách, je pravdepodobnejšie, že opustia obchod. Toto je obzvlášť dôležité pre technické produkty, pretože mnohí zákazníci vyžadujú splnenie určitých technických parametrov. Poskytnite svojim zákazníkom čo najviac informácií o produktoch: veľkosti, materiály, rozmery, certifikáty a dokumenty, ako sú karty bezpečnostných údajov alebo návody na obsluhu. Ak poskytnete zákazníkovi všetky potrebné informácie, nielenže sa zdrží dlhšie na stránke, čo zlepšuje vaše SEO skóre, ale zároveň tým odľahčíte záťaž na support.
5. Viaceré obrázky produktov vysokej kvality
Na rozdiel od kamenného obchodu – dobré obrázky sú v e-shope obzvlášť cenné. Obrázky by mali zobrazovať produkt z rôznych perspektív alebo v rôznych prostrediach. Funkcia zoom by mala produkt zobraziť vo väčšej veľkosti a v lepšom rozlíšení, aby zákazník ešte lepšie rozpoznal detaily a upevnil si tak rozhodnutie o kúpe.
6. Zvýšte predaj pomocou cross-sell (krížového predaja)
Výrobky v maloobchodných predajniach sú zoradené podľa toho, ako sa neskôr využijú v praxi. Zákazník tak môže nájsť vhodné doplnkové produkty bez toho, aby musel prechádzať celým obchodom, a dokonca si zobrať ďalšie produkty, ktoré pri vstupe do obchodu pôvodne neplánoval. Tento takzvaný krížový predaj alebo aj cross-sell by sa mal používať aj v internetovom obchode. Ak potom používateľ obchodu prejde na produkt, zobrazí sa mu aj príslušenstvo k danému produktu, ako napríklad v prípade mobilného telefónu môžete ako prislúšenstvo ponúknuť obal na telefón, ochranné sklo…
7. Rýchly a efektívny proces objednávky je základ
Internetový obchod by mal zákazníkovi, čo najviac uľahčiť dokončenie procesu objednávky a nákupu v časti košík. Ak sa zákazník už zaregistroval, tieto údaje o zákazníkovi by sa mali objaviť priamo pri ďalších objednávkach a môžu byť v prípade potreby opravené. Čím viac jednotlivých krokov do obchodu zabudujete, tým väčšia je pravdepodobnosť, že zákazník stratí trpezlivosť a upustí od procesu objednávania.
8. Poskytnite zákazníkom rôzne spôsoby platby
Ľudia radi platia za svoje nákupy rôznymi spôsobmi – niekto preferuje bankovú platbu, niekto kreditnú kartu, niekto chce platiť cez mobilnú banku alebo elektronickú peňaženku. Spôsoby platby, ktoré zákazník vidí, sa oplatí zobraziť ešte predtým, ako sa dostane k pokladni v e-shope, aby mohol včas vidieť, že jeho preferovaný spôsob platby je dostupný. To vytvára priaznivé podmienky pre uskutočnenie konverzie.
Pravdepodobnosť nákupu ešte zvyšuje ponuka spôsobu platby „zaplatiť neskôr“ alebo splátky v e-shope, kedy zákazník nemusí zaplatiť celú sumu nákupu ihneď.
9. Ukážte svoje kontaktné údaje
Pre väčšinu zákazníkov je dôležité vedieť, kto prevádzkuje obchod, najmä v oblasti firemných zákazníkov (B2B). Chcete vedieť, na koho sa môžete obrátiť v prípade problému. Ak je ťažké nájsť kontaktné informácie a dá sa k nim dostať iba niekoľkými kliknutiami, potenciálni zákazníci vám budú menej dôverovať, a preto môžu upustiť od nakupovania vo vašom internetovom obchode. Okrem toho existujú aj zákonné požiadavky, ktoré vyžadujú určité informácie v tiráži a na stránke so zásadami ochrany osobných údajov.
10. Nezabúdajte na stavy zásob, expedíciu a reklamácie
Riadenie skladu tiež zohráva dôležitú úlohu v úspechu elektronického podnikania. Koľko zásob si mám nechať? Ak je rezerva príliš veľká, zadrží peniaze. Ak však tovar nie je na sklade, kupujúci ho môže dostať neskoro, čo má za následok sklamanie zákazníka a možné poškodenie dobrého mena. V riadení skladu, stavu zásob a expedície vám pomôže integrovaný ERP systém.
Musí byť zaistené aj bezpečné a rýchle doručenie produktu a možnosti vrátenia. Až 67% zákazníkov si pozrú pred nákupom spôsob výmeny a reklamácie, a to najmä v období Vianoc. Ak je vybavenie reklamácie náročné a nepohodlné, existuje aj vyššie riziko nedokončenia nákupu a opustenia e-shopu. Tento problém riešia vyladené RMA procesy, ktoré majú veľký vplyv na zvýšenie konverznej miery e-shopu. V pokročilých e-shopoch sa reklamácie vybavujú rýchlo a jednoducho cez RMA procesy.
11. Zviditeľnite svoju firmu
Je tiež dôležité myslieť na to, ako vo všeobecnosti priviesť návštevníkov na stránku a premeniť ich na kupujúcich. Kampane vo vyhľadávačoch a sociálnych sieťach sú účinnými nástrojmi na propagáciu vášho internetového obchodu a prilákanie potenciálnych zákazníkov na vašu stránku. Na dosiahnutie lepšej viditeľnosti obchodu môžete využiť napríklad aj povedomie o značke prostredníctvom influencer marketingu. Ďalším krokom je rast a udržiavanie lojálnej zákazníckej základne. To sa dosahuje efektívnou komunikáciou so zákazníkmi a spoľahlivosťou imidžu značky. Nezabudnite sledovať aj analýzu e-shopu a na základe nej vykonajte potrebné zmeny v dizajne e-shopu alebo v ponukách.
12. Optimalizujte svoju stránku pre vyhľadávače (SEO)
Optimalizujte svoje najvyhľadávanejšie alebo najrelevantnejšie stránky, aby ste sa umiestnili vyššie na stránkach s výsledkami vyhľadávania online. Na to budete musieť použiť optimalizáciu pre vyhľadávače (skrátene SEO). Pri SEO zohrávajú rolu také faktory ako dostatočne dlhé popisy produktov, časté aktualizácie údajov, popisy obrázkov, ako dlho sa používatelia zdržujú vo vašom internetovom obchode atď. Zlepšenie vašej stránky v týchto ohľadoch môže viesť k tomu, že sa vaša stránka zobrazí na prvej stránke, keď sa online vyhľadá jedno z vašich kľúčových slov. Čím vyššie sa vaša stránka objaví pri online vyhľadávaní, tým viac potenciálni zákazníci uvidia a je väčšia pravdepodobnosť, že kliknú na vašu stránku. Vstupná stránka pre každú oblasť produktu pomôže vášmu hodnoteniu. Ak napríklad používateľ hľadá „kovania“ a nájde domovskú stránku vášho internetového obchodu, na ktorej je zobrazený sortiment produktov, ale nemôže nájsť príslušenstvo, ktoré hľadal, je možné, že vašu stránku opustí. To znamená, že ste nielen stratili zákazníka, ale v dôsledku krátkeho zotrvania na vašej stránke používateľ teraz signalizoval svojmu vyhľadávaču, že váš web neponúka to, čo hľadá, čo môže negatívne ovplyvniť vaše hodnotenie.
13. Sledujte konverzný pomer, štatistiky a dáta e-shopu
Konverzný pomer udáva, koľko návštevníkov skutočne nakúpilo v internetovom obchode. Pomocou štatistík môžete nielen analyzovať toto percento, ale aj to, ktoré kategórie alebo hľadané slová boli používané častejšie, z akej stránky alebo vyhľadávača používatelia vstúpili do obchodu atď. Ide o veľmi cenné informácie, ktoré môžete pravidelne sledovať a zlepšovať , aby ste uspokojili potreby zákazníkov. Môže to znamenať úpravu štruktúry kategórií, ponúkanie viacerých filtrov parametrov v konkrétnych kategóriách, zobrazovanie väčšieho množstva informácií o produkte alebo obrázkov, umiestňovanie alebo zlepšovanie reklamy vo vyhľadávačoch. Dobrý internetový obchod je nielen vizuálne príťažlivý, ale aj efektívny.
14. Zaručte kvalitu zákazníckej podpory
Dôveryhodnosť e-shopu je možné zabezpečiť ponukou efektívnej zákazníckej podpory. Zákazníci musia mať pocit, že ich otázky budú rýchlo zodpovedané, a že na ich problémy sa nájdu vhodné riešenia. Uistite sa, že chat v e-shope je funkčný a tím zákazníckej podpory je rýchlo dostupný prostredníctvom všetkých komunikačných kanálov e-shopu. Dôležité je zabezpečiť adekvátne školenie a kompetentnosť tímu zákazníckej podpory o predávaných produktoch. Dlhodobý úspech e-shopu závisí aj od správneho prístupu a prínosu zamestnancov.
Vytvorenie e-shopu sa môže zdať jednoduché, ale úspešný e-business si vyžaduje dôkladné zváženie a neustálu vývojovú prácu. Každý, kto chce s e-shopom uspieť, musí venovať dostatok času a prostriedkov vývoju a byť pripravený inovovať , prispôsobiť sa dobe a požiadavkám zákazníkov. Ak chcete aj vy nájsť priestor na rast vášho e-shopu, neváhajte kontaktovať nášho odborníka na ecommerce s 11 ročnými skúsenosťami.