V tomto článku sa budeme venovať vám, ktorí rozmýšľate o založení vlastného e-shopu a potrebujete informácie o tom, čo všetko je potrebné na začiatok a na čo nezabudnúť ešte pred začiatkom akéhokoľvek získavania kontaktov, programovania či marketingu.
Výber vhodného sortimentu
Sú 2 základné typy predávaných produktov:
- produkty, ktoré už existujú a vo veľkej miere ich ponúka konkurencia, ale Vy ste našli lepší spôsob ako ich budete predávať
- vytvoríte nový produkt, ktorý budete predávať
Výber obchodnej oblasti je najdôležitejší krok k tomu, aby Váš biznis fungoval. Vyberajte taký sortiment, ktorému rozumiete alebo sa viete rýchlo stať odborníkom na danú oblasť. Nie je dobré predávať produkty, o ktoré ľudia nemajú záujem.
Najlepší spôsob ako zistiť, že ste si vybrali správny sortiment je prostredníctvom prieskumu trhu a konkurencie.
Prieskum trhu a konkurencie
Urobte si dôkladnú analýzu v oblasti, ktorej chcete podnikať. Pri veľkej konkurencii na trhu môžete mať problém sa presadiť a naopak pri nízkej konkurencii môžete mať zase problém zarobiť peniaze. Zistite si, či o produkty ľudia majú záujem, resp. či ho vyhľadávajú na internete.
Použite Google služby
Dôležité informácie môžete zistiť vo vyhľadávači Google, ktorý poskytuje vyhľadávania konkrétnych slov a fráz. Môžete použiť napr. Google Ads Plánovač kľúčových slov alebo keyword tool. Tieto nástroje pre zvolené kľúčové slová alebo frázy Vám poskytnú priemerný počet vyhľadávaní, zobrazia aká je konkurencia v danej oblasti a taktiež poskytnú približnú cenu za kliknutie na reklamu pre tieto kľúčové slová a frázy. Odporúčame skúšať rôzne podoby kľúčových slov, ktoré môžu potencionálny zákazníci vyhľadávať na webe.
Prezrite si e-shopy konkurencie
Následne v rámci prieskumu trhu vykonajte analýzu konkurencie. Zistite aké ceny ponúka konkurencia, aké má konkurencia silné a slabé stránky. Zároveň potrebuje vedieť kto sú vaši zákazníci a hlavne kde ich hľadať. Všetky tieto informácie viete zistiť v porovnávačoch cien napr. heureka.sk, najnakup.sk alebo najportal.sk. Na začiatok nového e-shopu by mala byť cena vašich produktov konkurenčná. Po samotnej analýze konkurencie musíte vedieť čo ponúka konkurencia a akým spôsobom sa chcete od nich odlíšiť.
Aké technické riešenie zvoliť pre e-shop?
Ak si po prieskume trhu a konkurencie myslíte, že je na trhu priestor pre Váš nový e-shop a vaše produkty, je potrebné vybrať technické riešenie e-shopu.
E-shop na prenájom (cloudové riešenie)
Najrýchlejšie a najlacnejšie riešenie je e-shop na prenájom. Ak plánujete založiť váš prvý e-shop a chcete rýchlo otestovať váš nápad s online podnikaním, ide zrejme o najvhodnejšiu možnosť. Avšak pri tomto type e-shopu môžete postupne natrafiť na rôzne obmedzenia alebo na nízku mieru konverzie.
Open source riešenie (na vlastný server)
Ak plánujete mať e-shop vo svojej správe, môžete ho postaviť na open source CMS systéme, kde si väčšinu veci riešite sami. Postupne môžete e-shop rozširovať o rôzne funkcie, ktoré sú zdarma alebo za poplatok. Nevýhodou tohto typu je, že sa o kód a celý e-shop musíte starať sám, čo Vám zaberie veľa času a energie, v prípade nejakého problému s e-shopom si musíte niekoho najať, čo stojí financie.
E-shop na mieru (fullservis od agentúry)
Najideálnejším riešením je e-shop na mieru, ak chcete kvalitné a dlhodobé riešenie. Systém obsahuje funkcie na mieru a zároveň Váš e-shop má originálny dizajn. Firmu, ktorá Vám vytvorila e-shop na mieru, máte k dispozícii v rámci zákazníckej podpory či poradenstva. Nevýhodou tohto riešenia sú vyššie náklady na samotnú tvorbu e-shopu. Vo firme WAME staviame na vlastnom Ecommerce systéme WAME admin CMS.
Právne informácie e-shopu
Na to aby ste mohli online podnikať je potrebné splniť zákonné záležitosti. Už viete čo chcete predávať, no vaše podnikanie musí byť zastrešené právnou formou. Na začiatok online podnikania Vám postačuje živnosť. Pri tvorbe e-shopu nesmiete zabúdať na právne dokumenty ako sú všeobecné obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Je to síce nudná záležitosť, ale dajte si na tom záležať, aby ste dokumenty mali v poriadku, vyhnete sa tak pokutám.
Podľa najnovších smerníc EÚ musíte riešiť aj ochranu osobných údajov, resp. GDPR. Okrem toho musí e-shop spĺňať aj informačnú povinnosť, napr. obchodné meno a sídlo podnikania, IČO, kontakt (email, telefón), možnosti platby a dopravy.
Odporúčame Vám naštudovať si tieto zákony:
- zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode
- zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov.
Ako dať Váš e-shop do povedomia zákazníkom?
Porovnávače produktov
Vytvoriť a spustiť e-shop vôbec nestačí. Potrebujete získať zákazníkov, teda dať o sebe vedieť. V prvom rade by vaše produkty nemali chýbať v top porovnávačoch. Heureka patrí medzi najväčšie na Slovensku.
Sociálne siete
Na propagáciu vášho e-shopu môžete využiť sociálne siete, ktoré sú dnes veľmi rozšírené a vo veľkej obľube. Je dobré sa pravidelne venovať sociálnym sieťam, využite facebookové reklamy, pridávajte rôzne príspevky, odpisujte užívateľom a propagujte vaše produkty.
PPC reklama vo vyhľadávačoch
Ďalšou možnosťou je platená PPC reklama (Pay-Per-Click). PPC je jednou z najefektívnejších foriem internetovej reklamy. Reklama sa zobrazuje už po pár minútach od jej nastavenia. Pomáha získavať relevantných návštevníkov e-shopu. Navyše ako inzerent platíte až za reálnu akciu používateľa, návštevu e-shopu.
SEO optimalizácia pre prirodzené výsledky vo vyhľadávaní
Nezabudnite riešiť SEO (optimalizácia pre vyhľadávače). Z dlhodobého hľadiska môže mať pre Vás obrovský prínos. Cieľom SEO optimalizácie je byť čo najvyššie vo vyhľadávači, najvyššia pozícia vám prinesie mnoho návštev, preto dbajte na kvalitný a hodnotný obsah.
Mailing a zľavy
Ak už budete mať časom istú základňu zákazníkov, odporúčame používať newsletter, písať blogy alebo využívať zľavové kupóny. Úspech e-shopu stojí na dobre postavenom marketingu.
Na záver úvodu do e-shopového podnikania
Toto je zhrnutie základných vecí, ktoré sú potrebné pre spustenie a rozbeh e-shopu. Ak si myslíte, že založiť a rozbehnúť e-shop je jednoduchá záležitosť, ste na omyle. Vyžaduje si to veľa práce, času a trpezlivosti. Tvorbou e-shopu vaša práca nekončí, naopak začína. Dbajte na dobrý marketing a úspech sa objaví.
Chcete detailnejšie poradiť s výberom e-shopového systému? Vo WAME.sk sa venujeme všetkým trom variantám a radi pre vás navrhneme ideálne riešenie ktoré vám garantovane zarobí. Neváhajte a kontaktujte nás ešte dnes!