Kde môžeme A/B testy využiť?
Kdekoľvek v eshope môžeme zvýšiť konverzný pomer, na blogovej stránke ktorá nič nepredáva môžeme zvýšiť čitateľnosť, v mailingu zvýšenie miery preklikov prípadne otvorenosť emailov ak testujeme predmet mailu.
Ako to funguje?
Priebeh A/B testov spočíva vo vytvorení niekoľkých variant, z ktorých vždy pôvodná varianta A je zobrazená jednej polovici užívateľov a nová varianta B je zobrazená druhej polovici. Pre vyhodnotenie štatistiky je nutné aby testovacia vzorka užívateľov bola dostatočne veľká a zároveň rozmanitá (pohlavie, vek prípadne počítačová gramotnosť).
Dôležitým aspektom je ak už raz ukážeme užívateľovi jednu variantu tak počas celého priebehu A/B testu by sme mu mali vždy zobraziť rovnakú variantu. Potom dostáva celý A/B test význam a vďaka štatistikám môžeme určiť víťaza ktorý sa začne zobrazovať všetkým.
Čo testovať?
- Testovať môžeme dve rôzne rozloženia prvkov (blokový alebo riadkový zoznam, produktová podstránka, článok…)
- Nadpisy, podnadpisy a texty (znenie, dĺžka, veľkosť, zarovnanie, odrážky alebo číslovanie…)
- Call to action (CTA) tlačidlá (text, farba, veľkosť, tvar, efekty…)
- Obrázky a videá (umiestnenie, veľkosť, farba…)
- Navigačné prvky, menu, breadcrumb (štruktúra, poradie, umiestnenie, počet položiek…)
- a mnoho iných…
Ako začať?
- Najprv si musíme určiť čo chceme testovať. Napr. vloženie do košíka, dokončenie objednávky, otvorenie článku, zaradenie do newslettra, stiahnutie e-booku.
- Analyzujeme súčasný stav – k zisteniu problémovej časti stránky nám môžu pomôcť nástroje na sledovanie správania zákazníka napr. Hotjar alebo SmartLook
- Zamyslieť sa a určiť akú zmenu chceme vykonať. Zväčšiť písmo, zmeniť farbu, zmeniť text?
- Vyberte správny nástroj Google Optimize, Visual website optimizer, Optimizely, Omiconvert Explore, Adobe Target, AB tasty
- Zvoľte si testovaciu vzorku užívateľov
- Spustiť A/B test
- Analyzovať výsledky keď dosiahnete dostatočné štatistiky na vyhodnotenie
- Zapracovať výstup z výsledkov
Ako dlho by mal A/B test prebiehať?
Je to ťažké určiť, no závisí to od veľkosti vzorky alebo dôležitosti kampane. Ak vás tlačí čas a máte dobrú návštevnosť postačí pár hodín. Napríklad pri odosielaní newslettra môžete vzorke 20% kontaktov rozoslať verziu A, a ďalším 20% poslať verziu B, vyhodnotiť ktorá verzia mala viac otvorení alebo kliknutí na odkazy a zvyšným 60% sa pošle úspešnejšia verzia.
Ak vás však čas netlačí tak môžete test skontrolovať až po týždni alebo mesiaci.
Výhodou A/B testov sú minimálne náklady na priebeh a vyhodnotenie testov kde nepotrebujete na vytvorenie testu programátora ale môžu ich vytvárať vaší marketéri. Po vyhodnotení už dáte programátorovi definitívne rozhodnutie ako to má vyzerať.