Čítali ste v Hospodárskych novinách?

favicon-wame
noviny e-commerce
Založiť e-shop je len začiatok rozmachu biznisu v online priestore, ktorý sa z dôvodu pandémie dostal na prvé miesto. Na čo myslieť pri jeho zakladaní a aké sú možnosti podpory online predaja?

Zdá sa, že e-shopy a online nakupovanie zažívajú rozmach počas pandémie. Evidujete nárast klientov?

Určite áno. Počas prvých dvoch mesiacov pandémie sme zažili neistotu, pretože viacero klientov náhle odvolalo plánované práce, no krátko nato si ich objednali naspäť, keď zistili, že ľudia začali húfne objednávať tovar online. Následne prišla vlna nových e-shopov, zväčša to však boli predajne, ktoré doteraz nikdy e-shop neprevádzkovali a chceli si aspoň nejako vyriešiť straty príjmov. Pravdupovediac, my sme sa snažili týmto príležitostiam vyhnúť, keďže to boli skôr núdzové riešenia podnikateľov, bez premysleného plánu, bez adekvátneho rozpočtu na marketing a s veľmi slabou prípravou na strane klienta.

Aké sú aktuálne trendy pri budovaní e-shopov?

Čoraz viac majiteľov e-shopov prihliada na flexibilitu systému z hľadiska ľahkej dostupnosti modulov, aktualizácie najmä v oblasti bezpečnostných záplat, no v neposlednom rade aj na formu spolupráce, kde si firma žiada skôr firmu s tímom vývojárov namiesto freelancera – jednotlivca. Keďže sa viacerým e-shopom začalo dariť nad ich očakávania, vyžadujú čoraz viac aj pravidelný servis, vývoj nových funkcií, riešime častejšie expanziu na nové trhy. Vzhľadom na ťažšiu situáciu v doprave tovaru, napríklad z Číny, sa začalo tiež viac prihliadať na aktualizácie skladových zásob a spoľahlivé prepojenia s ERP systémami a na dodávateľské skladové feedy.

Komu sa teda oplatí do toho investovať a komu možno nie?

E-shop si dnes vie založiť obchodík aj za malý mesačný paušál, no, samozrejme, otvorením e-shopu sa práca ešte ani nezačala. Treba myslieť na to, kto a ako naplní katalóg produktmi a kvalitným opisom vzhľadom na SEO, ďalej ako a s kým bude riešiť dopravu a platby a následne, ako bude tento e-shop propagovať.

Marketing je dnes čím ďalej drahšia záležitosť, najmä pre získanie nových zákazníkov. Preto budú vždy o krok vpred e-shopy s existujúcimi zákazníkmi a históriou, s ktorou môžu marketingovo pracovať. Neodporúčam e-shop tým podnikateľom, ktorí sa v tomto smere nevedia alebo nechcú aktívne vzdelávať, pretože online predaj sa extrémne rýchlo mení.

Ak firma už má vlastný e-shop, ale chcela by ho zlepšiť, aké sú možnosti?

V prvom rade sa takého klienta pýtame – prečo? Dôvodov je niekoľko a riešení na nich tiež. Preto sú aj ceny e-shopových riešení od 1 000 eur až po desiatky tisíc. Najčastejšie sa stretávame s požiadavkami: „Mám zastaraný systém, neaktualizovaný a dorábať čokoľvek nové je už neefektívne.“ V tomto prípade sa môžeme obhliadnuť po úplne novej platforme e-shopu. „Graficky nám e-shop nevyhovuje,“ toto je väčšinou spojené so slabším predajom v pomere k počtu návštev, ide o takzvaný konverzný pomer.

Tu odporúčame UX analýzu, ktorá nám povie, kde sú slabé miesta a kde prichádza o zákazníkov. Následne navrhneme úpravy a zapracovanie do e-shopu. „Zhoršila sa rýchlosť načítavania e-shopu.“ Tu môže byť viacero dôvodov, od bežnej chyby v systéme, cez slabý server až po úplne nedostačujúcu e-shopovú platformu. Po dlhoročných skúsenostiach poznáme isté limity niektorých e-shopových platforiem, pochopiteľne, čím lacnejší systém, tým nižšie limity či už na počet produktov, na zvládanie náporu návštevnosti, na rýchlosť a efektivitu vybavovania objednávok, na funkcionalitu systému a pod.

Akým spôsobom je možné dostať tisíce položiek na stránku e-shopu?

V princípe sa ponúkajú tri možnosti: manuálne, importom alebo robotom zo stránky dodávateľa.

Manuálne asi netreba detailne opisovať. Jednoducho si niekto sadne na X dní a vypisuje, kopíruje a nahráva informácie cez administračné prostredie e-shopu. Najčastejšie sa s tým stretávame u výrobcov tovaru, im dáta nikto nedodá.

Import prebieha automaticky, zväčša od dodávateľa tovaru. Deje sa to prostredníctvom takzvaných feedov, čo sú dátové súbory s informáciami o produktoch. Niekedy obsahujú len základné informácie ako kód, cena, sklad. V tom prípade je majiteľ e-shopu odkázaný stále aj na manuálne dopísanie informácií. V ideálnom prípade feedy obsahujú kompletné informácie o produktoch a je možné ich importovať ako ucelené produkty.

Tretí scenár je, že dodávateľ tovaru má svoj e-shop, no z nejakého dôvodu nevie alebo nechce dodať produktový feed. Na to používame komplikovanejšie riešenie takzvaným scrapperom a parserom dát, čo je akoby „robot“, ktorý pravidelne načítava všetky URL adresy e-shopu a istým mechanizmom získava dáta o produktoch priamo z jeho stránky.

A čo nekalé úmysly v tomto biznise? Nekradnú si e-shopy navzájom svoje know-how, fotografie či opisy produktov?

Samozrejme, scrapper dát sa používa aj na konkurenčné e-shopy, vďaka ktorému vieme automatizovane získavať ceny či sklad a využiť to v náš prospech. Túto metodiku však neodporúčam, keďže cesta podbíjaním ceny o nejaký cent nie je dlhodobo správna stratégia online podnikania.

wame logo

Tvoríme e-shopy, aplikácie a informačné systémy

Mohlo by Vás zaujímať

Čo to vlastne je API rozhranie a prečo je potrebné ho zabezpečiť? Nikdy ste o tom nepočuli? Nevadí, v tomto článku sa dozviete viac.
V dňoch 27-28.2.2024 sme s WAME zdieľali naše know-how z vývoja webov Magento, Prestashop a webových i mobilných aplikácií na najväčšom e-commerce veľtrhu v Českej republike "CzechOn-lineExpo". Okrem príjemného stretnutia s dlhoročnými klientmi, sme spoznali aj nových partnerov, ich požiadavky na weby i aplikácie a odhalili sme smerovanie e-commerce trhu v najbližších rokoch.
Stretávame sa s klientmi, ktorí uvažujú medzi open-source, e-shopom na mieru alebo krabicovým riešením. Preto sme sa rozhodli venovať práve tejto téme na Ecommerce Bridge a objasniť si najčastejšie mýty a fakty. V našom blogu vysvetlíme čo vám jednotlivé riešenia môžu priniesť a v čom vás môžu v budúcnosti obmedzovať.