Čo znamená UX?
Skratka UX pochádza zo slovného spojenia User experience, čo v preklade znamená užívateľská skúsenosť. Je to predovšetkým oblasť dizajnu, ktorá sa venuje pocitom a zážitkom človeka pri interakcii so systémom, ako je webová stránka, aplikácia alebo softvér. Jednoducho povedané, skúma to, čo človek zažíva pri návšteve vášho webu, e-shopu alebo aplikácie. UX sa zaoberá výskumom cieľovej skupiny užívateľov, interakčným dizajnom, tvorbou prototypov a wireframov alebo scenármi. Skúma, či človek dokáže jednoducho a rýchlo nájsť informácie na vašom webe, objednať si u vás produkt bez problémov.
Čo znamená UI?
Skratka UI pochádza zo slovného spojenia User Interface, čo v slovenčine znamená uživateľské rozhranie. Oblasť dizajnu, ktorá je zameraná na vývoj rozhrania systému, teda aplikácie, webu alebo softvéru. UI sa zaoberá farebnou škálou, typografickými prvkami, vizuálnym dizajnom alebo rozložením prvkov. Jednoducšie povedané, je to to, ako vaša webová stránka, e-shop alebo mobilná aplikácia vyzerá, ako sú jednotlivé prvky a elementy navrhnuté, ako interagujú medzi sebou a užívateľom.
Hlavné rozdiely medzi UI a UX
V praxi je však dosť ťažké rozlíšiť medzi týmito dvoma druhmi dizajnu – pri vývoji webovej stránky, e-shopu či mobilnej aplikácie spolu veľmi úzko súvisia. Maju však veľmi podobný cieľ, a to vždy uspokojiť zákazníka a stále sa zamerať na potreby a schopnosti používateľa. Dôraz sa kladie na dizajn, ktorý zabezpečí jednoduché a maximálne efektívne používanie produktu, či systému.
Užívateľské rozhranie a skúsenosti veľmi často fungujú ako prvky, ktoré do seba zapadajú. V najjednoduchšej schéme sú ich rozdiely vyjadrené nasledovne: UX je funkčnosť a jeho používateľské rozhranie je vzhľad objektu.
Vzájomná spolupráca medzi UI a UX vytvára dokonalý súlad medzi funkčnosťou a príjemným pocitom, a tieto vlastnosti sú od úspechu webu neoddeliteľné. Cieľom UX je dosiahnuť, aby boli rozhrania praktické, zatiaľ čo UI ich robí krásnymi prostredníctvom ikony, tlačidiel, štítkov, obrázkov a všeobecného štýlu dizajnu. Mnoho ľudí však viac zanedbáva oblasť UX design.
Ak by sme mali tieto skratky UX a UI vysvetliť na reálnom príklade, môžeme si predstaviť reštauráciu. UI je v reštaurácii príbor, taniere, poháre, stoly a stoličky a UX je jedlo, kvalita obsluhy, rýchlosť obsluhy a všetko, čo s tým priamo súvisí.
Ako vyzerá naša tvorba UI a UX dizajnu?
1. UX research – špecifikácia a analýza potrieb klienta
Tvorba kvalitnej web stránky, e-shopu alebo aplikácie začína konzultáciou, analýzou potrieb klienta a jeho očakávaniami. Ak chceme vytvoriť produkt, ktorý bude generovať spokojných a vracajúcich sa zákazníkov, prieskum je prvým predpokladom, ako to dosiahnuť. Na základe dôkladnej špecifikácie produktu, navrhneme efektívne riešenia.
2. UX návrh – wireframe
Rozloženie/ návrh štruktúry webovej stránky je dôležité prispôsobiť správaniu používateľov. Wireframe (náčrt stránky) tvoríme tak, aby bol funkčný, intuitívny a zohľadňujúci akciu, ktorú chceme vyvolať u používateľa. Snažíme sa vytvoriť efektívnu a príjemnú skúsenosť pre používateľa, teda User Experience.
3. UI návrh – grafika
Vytvoríme návrh vizuálneho spracovania aplikácie, teda grafický návrh. Grafik pri finálnej verzii navrhne: typografiu, farebnú schému, kontrast, vzhľad prvkov. Výsledkom je návrh, ktorý vzbudzuje príjemné pocity. Vzor: UI návrh e-shopu.
4. Užívateľské testovanie
Vytvoríme beta verziu produktu a pomocou rôznych metód a programov zisťujeme, aké rozloženie webovej stránky bude pre váš webový projekt najefektívnejšie. Zisťujeme tiež to, o aké informácie majú vaši užívatelia najväčší záujem a podľa toho potom vieme prispôsobiť aj rýchlejší prístup k daným informáciám. Pozorovanie zákazníkov cez nástroj hotjar je pri UX testovaní veľmi spoľahlivý spôsob, ako odhaliť nedostatky vášho webu, e-shopu či aplikácie.
5. Development
V tomto momente začínajú programátori pracovať na vývoji vášho webu alebo e-shopu. Vytvoríme, optimalizujeme a odladíme responzivitu nového produktu do finálnej podoby. Následne spustíme na server, aby ho mohli používať vaši zákazníci. Pozrite si naše referencie TU.
Na záver je potrebné doplniť, že nie každý web nutne potrebuje UX design na to, aby bol úspešný a taktiež skvelý UX a UI nezaručí hneď úspech. Za úspechom je mnoho vplyvov a faktorov, je to napr. samotný prínos produktu, SEO, marketing, kľúčové slová a iné. v našom blogu ponúkame 15 overených tipov ako zvýšiť konverzný pomer pre Váš e-shop.
Máte veľa návštevníkov na webe alebo e-shope a napriek tomu málo predajov či požadovanej akcie? Máte spustené online marketingové kampane a malý zisk? Napíšte alebo zavolajte nám, spoločne odhalíme nedostatky vášho webu a e-shopu. Ľudia mnohé web stránky nečitajú, ale len skenujú. S nami môžete potencionálnych zákazníkov premeniť na skutočných.