To najlepšie z veľtrhu WebExpo 2018

Aj tento rok sme sa zúčastnili WebExpa a chceme vám načrtnúť prehľad o tom, prečo nás to do Prahy láka. Tri dni plné networkingov, konferencií, vzdelávania sa a vstrebávania informácií stáli za to.

Prednášky o trendoch zaplnili sály pražského paláca Lucerna. Predstavilo sa nám viac ako 60 expertov zo svetovej biznisovej a internetovej scény, ktorí hovorili o trendoch nasledujúceho desaťročia, o stratégiách budovanie nových produktov alebo postupov na riešenie problémov. Program zahŕňali rozhovory a workshopy. Práve tu bola možné získať jedinečnú príležitosť hovoriť so skúsenými prednášajúcimi pri Speaker corner.

dinosaurus

Rozprávalo sa o témach ako kryptomény, IoT, strojové učenie alebo aj umelá inteligencia, a to všetko prednášajúci podali tak, aby si aj človek, ktorý je v týchto oblastiach menej skúsený, prišiel na svoje. Tento rok už bola konferencia kompletne len v angličtine.

Začiatok vo štvrtok večer v Lucerna music bar

Potešilo občerstvenie počas warmUp párty 🙂

warmup Party

uuupss… nie to, ale kopa Pizze 😀

Pizza

Veľtrh nie je len pre vývojárov

Najväčšia technologická konferencia v strednej Európe každoročne prináša všetko, čo chcete vedieť o UX dizajne, webovom vývoji a online biznise.

Pravidelne prichádzajú:

  • návrhári UX,
  • vedúci marketingu,
  • správcovia sociálnych médií,
  • copywriteri a režiséri umenia,
  • grafický, pohybový a digitálny návrhár
  • a každý, kto má vášeň pre digitálny svet.

Čo nás zaujalo

Zastavili sme sa pri stánku Heureka.cz, kde sme sa porozprávali s vedúcim developerského tímu o ďalších plánoch do budúcna. Dozvedeli sme sa ako funguju ich tímy ľudí a aké technológie používajú. Náš kolega sa zúčastnil Coding challenge, ktorú vyhlasovala Heureka. Jeho úlohou bolo v čo najkratšom čase vytvoriť funkciu s určitým zadaním a podmienkami v ním zvolenom programovacom jazyku z ponuky PHP, Node.js, Java, C#.

Heureka

Zaujala nás prednáška Using MySQL As a Document Store: Not Only SQL! od Vittorio Cioe Sr. Sales Consultant v Oracle kde vysvetľoval, ako využiť MySQL na ukladanie dát ako v NO SQL. Hovoril aké prináša výhody relačná databáza oproti NO SQL. Kombináciou týchto dvoch aspektov je možné získať rýchly prístup k údajom pre aplikácie, ktoré chcú profitovať z jednoduchosti NO SQL, ale chcú tiež využiť výhody SQL pre analýzu dát. Ukázal nám ako funguje JSON Data Type https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/json.htm a na čo sa dá využiť.

My sme namiesto neho využívali NEON od Nette respektíve YAML syntax, ale neponúkalo nám to také možnosti na filtrovanie ako nám môže priniesť do budúcna JSON.

Animácia je jedným z kľúčových aspektov moderného webu v súčasnosti. Ako ale so všetkým, aj tu platí jednoduché pravidlo, používať s mierou. Od predstavenia CSS3 dostalo po prvýkrát v histórií možnosti tvorenia animácií prostredníctvom prechodov (transition, @keyframes animation {}). Avšak, ešte jednoduchším spôsobom môže byť tvorený cez JavaScript, resp. JavaScriptove frameworky ako je Vue. Na jednej z prednášok sme zistili niečo viac o tvorení webových animácií za hranicami CSS a boli sme uvedení do pojmov ako stavový prechod (state transition).

Správne a rýchle nastavenie webovej analytiky

Miroslav Pecka z online marketingovej agentúry H1 prakticky ukázal ako správne a jednoducho trackovať dáta z webu bez toho, aby boli potrebné extra vývojárske zásahy do kódu webu.

Miroslav v svojej prednáške ukázal riešenie piatich častých problémov trackovania a ich riešenie: Skupinkovanie dát v Google analytics, klikanie na rôzne elementy, ako trackovať one-page stránky, ajaxové stránky a presmerovania.

Základným prvkom je, asi ako tušíte, GTM – Google Tag Manager v kombinácii s Datalayer. Týmto dosiahneme odosielanie jednotných dát pre GTM, v ktorom môžeme zozbierané informácie používať pre napojenie rôznych iných analytických nástrojov nie len od Google (napr. Hotjar, Piano a mnoho ďalších.

Trackovanie eventov cez GTM

GTM ponúka pre trackovanie eventov priamo data atribúty, ktoré stačí použiť v odkazoch.

Napr.:

<a href=”#odkaz-napr-na-tab” data-toggle=”tab” data-ga-type=”event-call” data-ga-ec=”Clicks” data-ga-ea=”Tabs” data-ga-el=”Môj druhý tab”>Druhý tab</a>

Trackovanie one-page stránky

One-page je stále dilema, keďže nemá žiadne prekliky na ďalšie podstránky, no napriek tomu by sme radi vedeli koľko užívateľov si prezerá ktorú sekciu. To je možné zistiť pomocou id atribútov na jednotlivých sekciach, ktoré sa vyvolajú po zoscrollovaní na danú sekciu.

Ako trackovať javascriptové a asynchrónne načítavané weby

Trackovať AJAX-ovo načítavané stránky (postavené napr. na React alebo AngularJS) bude vyžadovať predsa len trochu programovania na strane webu a to vytvorením dataLayer.push() metód na rôzne eventy, napr. pri zmene routy, ktorá sa načíta asynchrónne.

Nestraťme analytiku po vytvorení redirectov zo starých URL adries

Posledným dôležitým a často zabúdaným problémom je trackovanie redirectov ale aj s pôvodnými atribútmi URL adresy. Napr. vytvorili ste nový web, formát URL adresy niektorých stránok sa zmení a vy vytvoriíte 301 redirecty na nové adresy. Lenže staré URL adresy mohli byť odkazované z iných zdrojov napr. s UTM parametrami o ktoré nechceme prísť pri presmerovaní na novú URL. Riešením je príznak [QSA,L] pri RewriteRule v .htaccess (viď prezentáciu slide 28).

Detailné návody online a zdarma od Mira Pecku

Pre kompletné nastavenie webovej analytiky odporúčam Mirov web https://webanalyticssetup.com

Niečo pre “nevývojárov”

Nášho projektového manažéra najviac zaujala prednáška Changing the world with the web, ktorú viedla Sally Lait. Pracuje ako digitálny konzultant v spoločnosti Records sound the Same. Sally Lait nám porozprávala o tom, aké prekážky môžu nastať keď sa pokúšate o masívnu víziu veľkých dlhodobých zmien. Každá zmena si niečo vyžaduje. Ďalej nám porozprávala ako bola súčasťou jedného tímu, ktorý bol nečinný, neefektívny, kde sa snažila prostredníctvom zmien dosiahnuť lepšie výsledky so zákazníkmi v oblasti športu a fyzickej aktivity. Táto prednáška dala účastníkom nové tipy a nápady, ako pracovať na zmenách vo svete prostredníctvom webu.

Zaujímavou bola tiež téma o stále viac populárnom trende vo svete internetu, o „princípe agility“, t.j. pracovaní na menších projektoch, s okamžitým obratom, ale neustálym využívaním moderných technologických princípov, namiesto venovania sa starším a väčším projektom, ktoré boli navrhnuté na zastaralejších technológiách a princípoch. Čo ale robiť v prípade, ak máme vykonať veľkú a dlhodobú zmenu reorganizáciou celého sektora a jeho vzťahu k moderným technológiám a spolupráci? Pri tejto prednáške sme počuli o osobe, ktorá má s týmto procesom skúsenosti, ako vo svojom tíme posilnili inováciu a posunuli hranice mindsetov svojich členov. Pri zákazníkoch sa sústredili na zjednodušenie hranice medzi technológiami a ľuďmi, a z týchto procesov získali skúsenosti, ktoré nám boli nazdieľané.

Účastníci zájazdu

Účastníci zájazdu

wame logo

Tvoríme e-shopy, aplikácie a informačné systémy

Mohlo by Vás zaujímať

V dňoch 27-28.2.2024 sme s WAME zdieľali naše know-how z vývoja webov Magento, Prestashop a webových i mobilných aplikácií na najväčšom e-commerce veľtrhu v Českej republike "CzechOn-lineExpo". Okrem príjemného stretnutia s dlhoročnými klientmi, sme spoznali aj nových partnerov, ich požiadavky na weby i aplikácie a odhalili sme smerovanie e-commerce trhu v najbližších rokoch.
Stretávame sa s klientmi, ktorí uvažujú medzi open-source, e-shopom na mieru alebo krabicovým riešením. Preto sme sa rozhodli venovať práve tejto téme na Ecommerce Bridge a objasniť si najčastejšie mýty a fakty. V našom blogu vysvetlíme čo vám jednotlivé riešenia môžu priniesť a v čom vás môžu v budúcnosti obmedzovať.
24. novembra 2023 sa o 00:00:01hod. rozbehne celosvetová reklamná kampaň roka - Black Friday. Veľa tovaru, úžasné zľavy a akcie, a hlavne veľký nápor kupujúcich na online trh. Veľká príležitosť výhodne nakúpiť a v neposlednom rade hlavne predať. Ako sa však na BLACK FRIDAY správne pripraviť z pohľadu e-shopu?