Prečo je KPI dôležité v marketingu a v e-commerce?

KPI = Key Performance Indicators, možno preložiť ako kľúčové ukazovatele výkonnosti, alebo výkonové ukazovatele. Dôležitým predpokladom pre správne nastavenie KPI je definovanie a rozpoznanie kritických faktorov úspechu pre spoločnosť.

xml to eshop

Čo je to KPI

KPI musia byť merateľné, teda majú hovoriť o výsledkoch, nie o činnostiach. Musia byť definované tak, že budú zrozumiteľné a rovnako pochopené. KPI by mal definovať tím ľudí, nemala by to byť „one man show“.

KPIs sa používajú na tieto ukazovatele :

  • Ekonomické ukazovatele
  • Ukazovatele kvality
  • Ukazovatele bezpečnostné
  • Ukazovatele výkonnosti procesov
  • Systém previazaných ukazovateľov

 

Prečo je KPI dôležité v marketingu a v e-commerce?

Ak beriete svoj biznis vážne, KPI je práve ten parameter, ktorý potvrdí, či vyvráti vaše pocity a dojmy z toho, ako je na tom ekonomika vášho podnikania.

Ekonomické ukazovatele každého jedného biznisu končia v jednoduchej metrike: to čo vás hreje v peňaženke. Čiže môžeme prehlásiť, že najdôležitejšie KPI = zisk.

K zisku je dlhá cesta a často sa objaví, až po mesiacoch snahy. Preto máte aj KPIs, ktoré vám osvetlia vašu cestu ekonomickej neistoty a ukážu Vám, či idete správnym smerom.

A to nemusia byť len hodnoty ziskovosti. KPIs môžu byť čiastkové ciele a vyhodnocovať všetko, aj to, čo má zdanlivo nemerateľný cieľ.

Príklady rôznych KPIs

KPI ma slúžiť ako ukazovateľ, ktorý je s danou aktivitou kľúčový.  Pri weboch môže ísť napríklad o návštevnosť, počet zaregistrovaných ľudí k odoberaniu newsletteru, …

Na vrchole pyramídy by však mal byť ukazovateľ, ktorý má pre biznis najväčší vplyv a dá sa previesť na peniaze. Ďalšie príklady KPIs:

  • Získanie nového zákazníka
  • Zvýšenie ziskovosti produktu o 15%
  • Zníženie nákladu na získanie zákazníka o 50%
  • Vytvorenie povedomia produktu pre 500 000 ľudí v danom segmente

Ako merať KPI

  1. Miera prekliku = CTR

CTR je miera prekliku z reklamy na cieľovú stránku.

Meria sa jednoduchou formulkou:         prekliky / impresie = CTR

Čiže ak bol počet kliknutí na vašu stránku 40 a bola zobrazená 100krát, znamená to, že vaše CTR je 40%. Vysoká miera prekliku je indikátorom toho, že vaše reklamy sú efektívne a relevantné.

  1. Cena za klik = CPC

CPC znamená, že platíte za kliknutie na vašu reklamu. Nastavíte si maximálnu cenu, ktorú ste ochotný zaplatiť a následne nastavujete ponuky automaticky alebo manuálne.

Tento indikátor vie byť veľmi jednoducho zneužitý, tzv. click fraudom, resp. podvodným klikaním. To môže najčastejšie spôsobovať konkurencia, ktorá chce, aby sa vám vyčerpal rozpočet a vaša reklama sa prestala zobrazovať.

  1. Miera konverzie

Ide o percentuálne zobrazenie priemerného počtu konverzií na počet kliknutí na reklamu. Zameriavať sa na nadobudnutie zákazníkov je pre vás určite prospešnejšie, ako sa zameriavať na kliky. Kliknutia na reklamy síce ukazujú jej efektivitu, avšak negenerujú vám príjmy.

  1. Návratnosť investícií = ROI

Počet klikov či počet zobrazení reklamy pre meranie jej úspechu nestačí. Oveľa dôležitejšie je vedieť, aký je váš profit z reklám v pomere ku investícii do nich.

ROI vypočítate jednoduchým vzorcom:

(výnosy – náklady predaného tovaru) / náklady predaného tovaru

Nevýhodou ROI je, že tieto údaje sa vám nezobrazia len tak. Najskôr musíte sledovať konverzie a celkové investície do reklamy.

  1. Podiel nákladov na obrate = PNO

PNO je najefektívnejšou a najvhodnejšou metrikou, ktorá vám povie, koľko percent z vašej tržby sú náklady na reklamu. V našom prípade vám toto percento slúži pre vyjadrenie finančnej efektivity PPC kampaní.

Vzorec pre výpočet PNO je:       náklady na inzerciu / obrat z inzercie

Pokiaľ je vaše PNO 10% pri predanom 100 eurovom produkte znamená to, že do jeho predaja ste investovali 10 euro. Dôležité je, aby toto percento bolo, čo najnižšie. Vtedy máte istotu, že vaše výdavky na priebeh kampane nie sú zbytočné a vy z nej profitujete.

Key Takeways

Vďaka KPIs môžete merať nie len najhlavnejší cieľ, ale aj progres na ceste k nemu. Myslíte na to v každej svojej činnosti.

Dávajte si rozumné ciele a hlboko premyslené ciele. Ale buďte odvážny – cieľ, ktorý splníte na 200% nie je váš úspech, ale zle definovaný cieľ.

Nezabúdajte na svoje ciele. Napíšte si ich, hoci aj len do kalendára, ktorý vám o mesiac pripomenie, že máte aj nejaký cieľ a niekde ste už mali byť.

 

Pomôžeme Vám nastaviť rozumné KPI, neváhajte nás kontaktovať. 

 

Máte záujem o naše služby? Napíšte nám

 

wame logo

Tvoríme e-shopy, aplikácie a informačné systémy

Mohlo by Vás zaujímať

Stretávame sa s klientmi, ktorí uvažujú medzi open-source, e-shopom na mieru alebo krabicovým riešením. Preto sme sa rozhodli venovať práve tejto téme na Ecommerce Bridge a objasniť si najčastejšie mýty a fakty. V našom blogu vysvetlíme čo vám jednotlivé riešenia môžu priniesť a v čom vás môžu v budúcnosti obmedzovať.
24. novembra 2023 sa o 00:00:01hod. rozbehne celosvetová reklamná kampaň roka - Black Friday. Veľa tovaru, úžasné zľavy a akcie, a hlavne veľký nápor kupujúcich na online trh. Veľká príležitosť výhodne nakúpiť a v neposlednom rade hlavne predať. Ako sa však na BLACK FRIDAY správne pripraviť z pohľadu e-shopu?
Samozrejme, že aj keď nie je možné zaručiť stopercentnú spoľahlivosť, tieto nástroje môžu poskytnúť užitočné informácie a recenzie od iných užívateľov. Poďme sa bližšie pozrieť na to, ako tieto aplikácie fungujú a čo je ich výsledkom.