E-shop na mieru – prečo áno a kedy nie?

Rozmýšľate nad e-shopom, či už novým, alebo nad migráciou svojho existujúceho riešenia na niečo novšie, rýchlejšie, viac optimalizované pre vyhľadávače a efektívnejšie pre vašu každodennú prácu?

Rozmýšľate nad e-shopom, či už novým, alebo nad migráciou svojho existujúceho riešenia na niečo novšie, rýchlejšie, viac optimalizované pre vyhľadávače a efektívnejšie pre vašu každodennú prácu?

Tento článok je určený práve vám, ktorí chcete spoznať výhody e-shopu programovaného na mieru od agentúry. Ukážeme vám menej známe a prezentované skutočnosti ktoré stoja za vytvorením profesionálneho projektu, aj za jeho cenotvorbou a časom realizácie.

Čo vlastne je e-shop na mieru

Určite to nie je systém programovaný “na zelenej lúke”, alebo v reči programátorov “z prázdneho indexu”. Často krát je to systém programovaný niekoľko rokov danou agentúrou ktorý je rozvíjaný každým novým projektom, aj tým vaším. Následne je takto vytvorený systém základom pre každý nový projekt, či už so všetkými modulmi, alebo len so základnými (core) funkciami, ktoré následne programátor rozširuje o ďalšie moduly podľa vopred dohodnutej špecifikácie.

E-shop na mieru je hlavne procesne programovaný interne alebo komunitou vývojárov s úpravami ktoré spracuje tím programátorov, grafikov a analytikov na základe niekoľkoročných skúseností, dát a konkrétnych požiadaviek vás – klienta / zadávateľa.

Reálna ukážka jednotlivých otázok z nášho briefu
Ukážka predpripravených úloh v systéme projektového riadenia pre procesné spracovanie e-shopu

Rozsiahlejšia a detailnejšia analýza

V ideálnom prípade vám agentúra ako prvé položí niekoľko desiatok dôležitých otázok: kto ste, v čom podnikáte, aké sú vaše primárne produkty/služby, konkurenčné výhody, persóny, cieľové skupiny, aktuálny stav existujúceho e-shopu a niekoľko ďalších detailov týkajúcich sa technického prevedenia a historických aktivít ktoré ste realizovali počas jeho doterajšej existencie.

Ukážka briefu pre e-shop od ADMA

Tieto informácie sú potrebné pre správny návrh funkcií, ale neodmysliteľne aj k návrhu dizajnu a rozloženia prvkov, ktoré povedú ku konverziám s vašou cieľovou skupinou.

Ukážka briefu k e-shopu od WAME.sk
Ukážka z úvodného briefu k e-shopu na mieru – konkrétne sekcia o prepájaní na externé ERP

Osoby v projekte (2):
Account (vačšinou aj váš obchodný kontakt)
Systémový konzultant (špecialista na návrh ecommerce riešenia)

Musíte sa odlíšiť od konkurencie

Na základe vyššie menovaných informácii (v tzv. úvodnom briefe) dokáže agentúra pripraviť relevantnú cenovú ponuku a harmonogram prác.

Jedným z najviditeľnejších záležitostí e-shopu na mieru je práve jeho dizajn. Určite mi dáte za pravdu, že hneď si spomenie na e-shop ktorý má v dizajne a brande mimozemšťana 🙂

Za predpokladu že vaša firma už má vytvorenú istú identitu a brand, nasleduje po zadefinovaní všetkých premenných vytvorenie UX návrhu e-shopu, teda jeho rozloženie a prvky ktoré v ňom budeme ponúkať zákazníkom. Tento proces trvá spravidla niekoľko dní až týždňov.

Po schválení UX návrhu spracuje grafický dizajnér UI návrh – reálny grafický návrh (user interface) e-shopu vo farbách podľa dizajn manuálu, naladený na váš brand a vlastnosti predávaných produktov.

Osoby v projekte (4):
UX dizajnér (kreslí tzv. wireframe)
UI dizajnér (vymodeluje finálny grafický prototyp)

Automatizácia procesov a atypické prepojenia

Pri komplexnom riešení chcete myslieť určite aj na vlastné interné potreby a istý komfort. Počítame s tým že už kumulujete istý objem konverzií, alebo plánujete bezpodmienečne narásť do vyšších čísel, ktoré si budú vyžadovať jednotky až desiatky zamestnancov obsluhujúcich chod e-shopu. Automatizácia je jednou z hlavných metód ako zvyšovať maržu a čistý zisk pri zachovaní nákladov na online marketing.

Čo všetko vieme automatizovať?

Upsale a crossale rôznymi algoritmami ktoré prispôsobia zákaznikom zobrazované produkty či už na homepage, medzi produktmi navzájom alebo napr. aj ako sa zoradia produkty v listovaní produktov. Medzi prvými procesmi ktoré väčšinou automatizujeme je prepojenie e-shopu s ERP systémom a to prenos produktov, skladov, cenníkov, objednávok, zákazníkov či faktúr alebo reklamácií.

Tu vidíme dôležitosť systémov na mieru práve pri firmách, ktoré používajú vlastný alebo menej známy lokálny skladový ERP systém, pre ktoré neexistujú moduly do open source a nie je ich tak možné efektívne a stabilne prepájať.

Automatizovať je možné takmer čokoľvek čo dnes robíte viac ako jeden krát za deň.
 

Osoby v projekte (5):
Back-end developer (programátor funkcií “na pozadí”)

Pripravený na prudký rast – online marketing

Rýchly rast vďaka online marketingu
Ukážka Google analytics jedného z klientov WAME.sk

Neoddeliteľnou súčasťou ecommerce projektu je dostatočne silný online marketing. Bez neho je to ako postaviť predajňu do lesa a nepriviesť k nej cestu so smerovými tabuľami.

Túto problematiku majú do veľkej miery vyriešené aj open source systémy, ktoré tiež neustále napredujú. Dnes už takmer všetky systémy podporujú štandardné exporty pre Google ads, Facebook bussines manager, Heureka.sk či iné služby na zber dôležitých údajov ako je napr. Hotjar pre sledovanie pohybu zákazníkov.

Svoju silu predstaví e-shop na mieru až neskôr pri nastavovaní atypických algoritmov počas konverzie dát, napr. real-time úpravy vstupných dát počas importu produktov. Tiež ďalšie nabaľovanie funkcií alebo ich rozširovanie, v jednoduchosti opísané: niečo sa štandardne vykonáva, no chceme popri tom vykonať za istých podmienok niečo ďalšie – tzv. eventy. V neposlednom rade pôjde aj o rozsiahlejšie možnosti A/B testov a optimalizácie konverzných pomerov, ktoré môže byť v prípade open source systémov náročnejšie a ste tak odkázaný na zahraničných špecialistov v danom systéme.

Osoby v projekte (6):
Marketingový špecialista (navrhuje vhodné SEO a potrebné výstupy pre reklamné kampane)

Priebeh realizácie ecommerce projektu

Zodpovedali sme si medzi agentúrou a klientom všetky hlavné otázky (brief), je spracovaný UX a UI grafický návrh po niekoľkých týždňoch intenzívnej komunikácie a pripomienkových kolách.

Následne, väčšinou súbežne, pracuje back-end programátor na prepájaní dát, automatizácii a zrýchľovaní e-shopu, spolu s front-end programátorom ktorý vezme práve všetky doteraz získané materiály a zapracuje do finálneho funkčného systému podľa grafického návrhu.

Tento proces zakončí človek ktorý napíše texty a naplní ich do integrovaného CMS (systém na svojpomocnú správu obsahu).

Štastný programátor
 

Osoby v projekte (8):
front-end developer (programuje UI návrh do funkčného systému)
copywriter (spracuje texty a marketingové materiály)

Aká je reálna hodnota e-shopu na mieru?

Sme pomaly v závere nášho článku. Určite ste sa chceli dočítať k číslam. Ako ste za jednotlivými odsekmi článku mohli vidieť, poukázal som na nevyhnutný počet ľudí, ktorí musia byť súčasťou projektu, aby bol dosiahnutý ideálny výsledok.

Vyhodnocovať hodnotu e-shopu na základe jeho obstarávacej ceny nebude ten správny biznisový ukazovateľ. Je možné že e-shop za obstarávaciu cenu 5000€ zarobí prvý rok 50 000€ (1000% maržu), ale môže sa stať že e-shop za 15 000€ zarobí 450 000€ (3000% maržu), len vďaka vyššej rýchlosti načítania stránok (vplyv na SEO), lepšiemu UX (vplyv na konverzný pomer) a automatizácii (vplyv na náklady a maržu).

Základom správneho zhodnotenia ceny e-shopu je detailné nastavenie stratégie, očakávaných výnosov vzhľadom na investíciu do online marketingu a pomer nákladov na automatizáciu vzhľadom na ušetrený čas zamestnancov za obdobie najbližších dvoch rokov. Táto investícia sa vám určite musí pri správnom nastavení stratégie vrátiť maximálne do roka.

Pre koho áno a pre koho nie?

Vo WAME pracujeme na ecommerce projektoch, ktorých cieľom je maximálna automatizácia procesov (ideálne nepracovať vôbec v administrácii e-shopu), pretože naši klienti vedia že je to investícia do budúcnosti, pre zvýšenie komfortu zákazníkov, spokojnosť vlastných zamestnancov a vyššiu flexibilitu marketingovej agentúry. Našimi klientmi sú e-shopy s obratmi 50 000 – 2 500 000€ ročne, ale aj nové projekty s jasným plánom ako tieto obraty dosiahnuť v krátkej dobe.

E-shop na mieru určite odporúčame rastúcim projektom s vyšším počtom produktov, ktoré predávajú vo viac konkurenčných segmentoch. Tiež pochopiteľne lídrom vo svojom obore, ktorí už poznajú špecifiká svojho obchodného procesu a svojich zákazníkov.

Naopak, riešenie na mieru môže byť pridrahé pre začínajúce e-shopy s low-costovým štartom. V tomto prípade odporúčame siahnuť po cloudových alebo open-source riešeniach postavených na existujúcich moduloch a šablónach, pričom zostávajúci budget investujte do online marketingu. Radi vám poradíme ktoré alternatívy sú vhodné pre neskoršiu migráciu a rast.

Na koho sa obrátiť?

Verím že ste sa dočítali až do konca tohto článku a pomôže vám pri rozhodnovaní sa o výbere vhodného e-shopového systému vo vašej spoločnosti.

Cieľom každej profesionálnej agentúry by malo byť zistiť vaše reálne potreby a tým prispôsobiť vhodné technické riešenie.

So správnym návrhom a nastavením procesov e-shopu vám radi pomôžeme vo WAME.sk nezáväznou konzultáciou zdarma, práve s e-shopovým špecialistom a architektom informačných systémov.

 
wame logo

Tvoríme e-shopy, aplikácie a informačné systémy

Mohlo by Vás zaujímať

V dňoch 27-28.2.2024 sme s WAME zdieľali naše know-how z vývoja webov Magento, Prestashop a webových i mobilných aplikácií na najväčšom e-commerce veľtrhu v Českej republike "CzechOn-lineExpo". Okrem príjemného stretnutia s dlhoročnými klientmi, sme spoznali aj nových partnerov, ich požiadavky na weby i aplikácie a odhalili sme smerovanie e-commerce trhu v najbližších rokoch.
Stretávame sa s klientmi, ktorí uvažujú medzi open-source, e-shopom na mieru alebo krabicovým riešením. Preto sme sa rozhodli venovať práve tejto téme na Ecommerce Bridge a objasniť si najčastejšie mýty a fakty. V našom blogu vysvetlíme čo vám jednotlivé riešenia môžu priniesť a v čom vás môžu v budúcnosti obmedzovať.
24. novembra 2023 sa o 00:00:01hod. rozbehne celosvetová reklamná kampaň roka - Black Friday. Veľa tovaru, úžasné zľavy a akcie, a hlavne veľký nápor kupujúcich na online trh. Veľká príležitosť výhodne nakúpiť a v neposlednom rade hlavne predať. Ako sa však na BLACK FRIDAY správne pripraviť z pohľadu e-shopu?