Najväčším úspechom veľkých firiem je, že vytvorili ilúziu takej veľkosti, že malé firmy si myslia, že nemajú šancu stať sa im konkurenciou. Táto ilúzia “malosti” spolu s ďalšími faktormi (amatérsky branding, zlá alebo žiadna stratégia) robí úspešné firmy ešte úspešnejšími. Väčšina malých firiem si myslí, že branding je niečo, čo budú mať, až keď budú veľké a úspešné.

 

Skutočnosť je taká, že branding sa považuje za prvý krok pri vstupe na bojové pole s konkurenciou. A od neho dosť závisí, či bude firma rovnocenným súperom, alebo…

 

V poslednej dobe nie je prekvapením, keď sa aj úplne malá firma stane cez branding dominantnou na lokálnom, alebo regionálnom trhu. Takže, ak chcete myslieť vo veľkom, myslite na branding.

 

Na obale záleží

 

Ak si máte vybrať výrobok (o ktorom veľa, alebo nič neviete) z ponuky dvoch v rôznych obaloch, siahnete väčšinou po tom krajšom.

 

Dôležitejšie je, že ak máte dobrý branding, robí vás to zapamätateľnými. A na tom v preplnenom trhu záleží. Čo na tom, že pizzéria robí donášku najlepšej pizze v meste, keď ste zabudli jej názov, teraz si na neho neviete spomenúť, lebo jej branding bol tak nevýrazný?

 

Pamätajte: Musíte byť zapamätateľní.

 

Držte sa svojej identity

 

Vybudovať zapamätateľnú značku dá veľa práce. Napriek tomu vedia firmy roky úsilia zahodiť za 5 minút, lebo majú pocit, že ich branding nie je moderný a potrebuje zmenu. V kombinácii s nedostatkom citu môže viesť ku katastrofe.

 

Ten blikajúci psík, ktorého si vydupali v roku 2000 už nie je moderný, pretože teraz letí metro a mačky.

 

Ak meníte svoje logo príliš často, vypovedá to o neistote a tá ľudí odrádza. Keď si nie ste svojimi produktami istí vy, kto potom? Práve preto majú značky s kvalitným brandingom to isté logo aj viac ako 100 rokov a ich redizajn je len minimálny. Ako príklad sa dá uviesť vývoj loga Googlu, či Apple. Aj keď, samozrejme, ich sa tá poznámka o sto rokoch netýka. Predsa len, sú tu relatívne mladé firmy. Ich logo sa rapídne menilo len raz a odvtedy sa už len jemne prispôsobuje moderným trendom v dizajne, aby pôsobilo stále aktuálne.

 

Pôvodné logá

 

 

Vývoj loga

 

 

Rada na záver:

 

Zakladáte firmu, ktorej produktu veríte? Dajte o tom vedieť všetkým. Oblečte ju do unikátneho brandingu, nech zapôsobí a osloví.

 

To isté sa týka aj dlhšie fungujúcich firiem, ktoré si myslia, že branding je len pre veľkých a bohatých. Nie je. Zmenou komunikácia sa často otvoria dvere aj tam, kde by ste o tom nikdy ani nesnívali. A to len preto, lebo si na vás ľudia zrazu majú čo všimnúť.