Budujte si stránku na facebooku poctivo

stranka na facebooku

Venujete sa marketingu svojho malého eshopu na facebooku, alebo máte stránku s niekoľkými stovkami / tisíckami fanúšikov, kde zdieľate zaujímavosti? Pravdepodobne ste si všimli, že dosah príspevkov na fanúšikov v poslednom období rapídne poklesol.

S týmto problémom sa na nás obrátilo niekoľko firiem. Všetko bolo v poriadku, pravidelne vytvárali príspevky, ktoré mali bežne počet lajkov minimálne na úrovni 5-10% z celkového počtu fanúšikov, pravidelné komentáre a niekoľko zdieľaní. Proste obsah, ktorý zaujímal.

Z ničoho nič majú na rovnakých typoch príspevkov maximálne 5 lajkov, neraz žiadny. O komentároch zrazu len snívajú. A dosah? Pri stránke s 3000 fanúšikmi to nie je často ani stovka.

Dôvod? Facebook znížil dosah, lebo chce tlačiť na platené príspevky.

Čo s tým? Nadávať na Facebook je zbytočné, má na to právo, je to jeho biznis, ak ho chcete využívať, musíte akceptovať podmienky hry. Ak chcete vyšší dosah, musíte si zaplatiť reklamu. Alebo porozmýšľať, či ste niekde nespravili chybu vy.

V analýzach facebookových profilov, ktoré spravujeme od úplného začiatku, sme si všimli jednu zaujímavú vec. Koreláciu medzi dosahom a spôsobom, ako sme fanúšikov získavali.

Kvalitné stránky s postupným získavaním zákazníkov

Spravujeme stránky, s ktorými sme išli už od začiatku na kvalitu a nie na kvantitu. Prvé pozvánky na stránku sme zaslali len ľuďom, o ktorých sme vedeli, že ich téma zaujíma, prípadne, že sú s ňou nejako spojení a informácie, ktoré budeme publikovať im pomôžu, alebo ich budú potrebovať. Teda nie všetkým kamarátom, ako to zvyčajne ľudia robia.

Počet fanúšikov sa s pribudajúcim relevantným obsahom vzhľadom na špecifickosť produktu zvyšoval pomalším tempom, ale vždy išlo o fanúšikov, ktorí sa do diania zapájali. Za celý čas sme na platené príspevky minuli 4€ (naozaj) a aj pri nich sme reklamu cielili najdetailnejšie, ako sa dalo. Nechceli sme sa stránku ľudí, ktorých nebudeme zaujímať.

Klientovi sa síce vysvetľovali výsledky ťažko – veď priama konkurencia “o dům dál” mala 7 tisíc fanúšikov. Využívala na to zdieľacie súťaže, platené príspevky a pod. Chcel to aj on, bola to predsa jednoduchá, viditeľná a (v prípade zdieľacích súťaží) lacná cesta k tisíckam fanúšikov. Nakoniec sa nechal presvedčiť na tú ťažšiu cestu. Chválabohu.

Dnes (už po tej tragickej zmene na facebooku) je na stránke 750 ľudí, dosah na fanúšikov je v priemere 40%, ich interakcia je ale tak vysoká, že virálny dosah neraz dosiahne 1200 fanúšikov a pri tých zaujímavejších príspevkoch nemá problem atakovať 3-tisícovú hranicu.

A čo konkurencia?

Dnes má 8 tisíc fanúšikov. Tvorí ju prevažne (taký milý názov) zdieľacia mafia. Tá, ktorá sa objaví pri všetkých zdieľacích súťažiach a po ich skončení už na príspevky nereaguje, lebo ju nezaujímajú. (A vy sa divíte, že máte takmer 10 tisíc lajkov a ticho na stránke). A keď vám vaši fanúšikovia kašľú na vaše príspevky, klesá vám to magické skóre, ktoré časom spôsobí, že sa k nim nedostanú ani tí, ktorých by zaujímali.

Dosah konkurenčnej stránky sa ledva vyšplhá na 2%. To je v ich prípade 160 fanúšikov. Interakcia skoro nulová, v prípade “zaujímavejších” príspevkov dosiahne 4-5%. Zaujímavejšie môžeme v tomto prípade nazvať skôr štastnými.

Naša rada na záver:

Budujte si svoju základňu rozvážne. Pozerajte na kvalitu. Kvantita vám v tomto prípade skôr uškodí, ako by pomohla.

Zdieľacie súťaže vám prinesú užívateľov, ktorí chcú vyhrať. Nie tých, čo chcú kúpiť. Radšej odmeňte tých, ktorí sú na vašej stránke aktívni.

Tak ako vo všetkých oblastiach, aj tu si treba úspech odmakať. Stovky fanúšikov, ktorí chcú nakupovať vaše produkty vám z neba naraz nespadnú.

Rada na úplný záver

Pri tvorbe webov, či eshopov našich klientov stále upozorňujeme na to, aby zbierali emaily od zákazníkov a návštevníkov. Aby sa nespoliehali len na sociálne siete. Dôvodom je, že to, čo sa deje na facebooku, to sa dalo predpokladať. Nikto síce nevedel kedy, ale všetci sme tušili, že je vysoko pravdepodobné, že raz takáto situácia nastane.

Prečo teda zbierať emaily? Pretože na facebooku, o tom, čo sa zobrazí, ako sa zobrazí, komu sa zobrazí a či sa vôbec zobrazí, rozhoduje sám facebook a vy na to nemáte žiadný reálny dosah. Ak však rozošlete newsletter na poctivo vyzbierané kontakty, informáciu, ktorú chcete posunúť ďalej, dostane každý z nich.

wame logo

Tvoríme e-shopy, aplikácie a informačné systémy

Mohlo by Vás zaujímať

Čo to vlastne je API rozhranie a prečo je potrebné ho zabezpečiť? Nikdy ste o tom nepočuli? Nevadí, v tomto článku sa dozviete viac.
V dňoch 27-28.2.2024 sme s WAME zdieľali naše know-how z vývoja webov Magento, Prestashop a webových i mobilných aplikácií na najväčšom e-commerce veľtrhu v Českej republike "CzechOn-lineExpo". Okrem príjemného stretnutia s dlhoročnými klientmi, sme spoznali aj nových partnerov, ich požiadavky na weby i aplikácie a odhalili sme smerovanie e-commerce trhu v najbližších rokoch.
Stretávame sa s klientmi, ktorí uvažujú medzi open-source, e-shopom na mieru alebo krabicovým riešením. Preto sme sa rozhodli venovať práve tejto téme na Ecommerce Bridge a objasniť si najčastejšie mýty a fakty. V našom blogu vysvetlíme čo vám jednotlivé riešenia môžu priniesť a v čom vás môžu v budúcnosti obmedzovať.