V predchádzajúcom článku Ako na newsletter #1 - Databáza kontaktov sme si povedali, že pracovať by sme mali len s kontaktami, ktoré o nás majú reálny záujem a získavať by sme ich nemali podvodnými, skrytými alebo obťažujúcimi formami.

Ak nechcete, aby vaše maily končili v koši, alebo rovno v spame, mali by ste sa pri zbieraní kontaktov a pri tvorbe ich obsahu riadiť niečim, čo môžeme pre účely tohto článku nazvať etickým kódexom na tvorbu newslettera. Tak rovno k veci:

Posielajte newsletter len tomu, kto má o neho záujem

Do mailu uveďte, kde a ako ste získali jeho kontakt. Ak by si vás nepamätal, tak si spomenie a znížite tým šancu, že vás pošle do… spamu.

Nekupujte si databázy kontaktov

Tie bývajú často získané nelegálne a bez súhlasu. Chcete vyzerať ako telefonisti, ktorí vám volajú pravidelne aspoň 2x do týždňa, lebo vaša babka, ktorá už dva roky nevyšla z domu a nemá ani telefón sa prihlásila do súťaže a vyhrala pobyt?

Nie je žiadny pobyt, nie je súťaž. Je len otrava, ktorá si kúpila pochybný zoznam.

Nepodmieňujte nákup súhlasom so zasielaním newslettera

A už vôbec nie tajne.

Bude chodiť vašim zákazníkom newsletter, lebo na deviatej strane obchodných podmienok neodklikli nesúhlas so súhlasom na nesúhlas na zasielanie noviniek? Verte tomu, že tlačidlo “presunúť do spamu” nájdu oveľa rýchlejšie.

Nepodmieňujte. Dajte možnosť si slobodne zvoliť. Zákazník vie, či novinky chce, alebo nie, lebo u vás nakupoval len jednorázovo. Zákazník, nie vy.

Zasielajte relevantný obsah, nepoužívajte databázy z inej stránky

Ani keď je tiež vaša.

Dalo vám na vašom eshope, kde predávate topánky pre ženy súhlas na zasielanie noviniek 4000 z nich? Nekopírujte tieto kontakty do newsletteru z eshopu, kde predávate športové potreby len preto, že tam sa ich prihlásilo len 100. Tých 4000 žien sa prihlásilo preto, lebo chce ísť na ples v nejakých štýlových vysokých topánkach a nie v lyžiarkách.

Dajte možnosť sa z newsletteru odhlásiť

Okrem toho, že je táto povinnosť daná zákonom, musíte myslieť aj na to, že časom aj ľudia, ktorí sa prihlásili dobrovoľne, môžu stratiť záujem. Jasné tlačidlo umiestnite do päty mailu a nekomplikujte ich odchod. Je to ako s rozchodom, môžete sa opýtať, prečo vás opúšťajú (spravte to), môžete navrhnúť menej frekventovaný newsletter, aby ste si od seba oddýchli. Ak sa však rozhodnú odísť, zamknúť im dvere by bolo chybou.

A rozhodne sa vyhnite takému procesu, aký sme minule videli v jednej miestnej firme: kliknúť na odhlásiť sa v newsletteri > presmerovanie na web, zadanie mailu, ktorý chcete odhlásiť > zadať overovací kód z ďalšieho mailu > po zadaní kódu dostanete ďalší mail s odhlasovacím linkom > kliknúť na odhlasovací link > presmerovanie na web, zadanie mailu, ktorý chcete odhlásiť > odhlásiť. Hurá. V reálnom svete by ste už pri treťom kroku dostali po papuli.

Newsletterom si tiež budujete značku. Vybudujte si teda imidž obchodníka, ktorému skôr záleží férovom prístupe a na kvalite produktov pre zákazníkov, ktorí o nich majú záujem. Nebudujte značku, ktorá chce predávať nasilu a za každú cenu.