Príručka predajcu #2: Sledujte správanie sa zákazníkov

Dnes si povieme, ako prenesiete výhody kamenného obchodu do vášho e-shopu, či na web.

Popri programovaní webových aplikácií tvoria veľkú časť našej práce práve eshopy. Ide o výlučne tvorbu na mieru pre klientov, ktorí berú internetový predaj vážne a potrebujú k nemu stabilný systém, ktorý splní všetky ich náročné požiadavky. Okrem samotného systému k nemu ponúkame aj rôzne marketingové vychytávky, ktoré výrazne pomáhajú či už so samotným predajom, alebo s ďalšou optimalizáciou eshopu (alebo aj webovej stránky).

 

Jednu z nich vám dnes predstavíme.

 

Internetoví predajcovia by si mali brať príklad z kamenných obchodov. Samozrejme, viacerí by si ho radi brali, len nevedia ako. 

 

Výhodou kamenného obchodu je, že predávač môže sledovať zákazníka od jeho vstupu, až po odchod z predajne. Má tak pred očami celý nákupný proces, jednoducho si ho vie vyhodnotiť a následne svoj obchod optimalizovať. To znamená, že vie, odkiaľ zákazník príde a čo prvé uvidí. Následne odpozoruje, kam smerujú kroky väčšiny zákazníkov. Vidí, čo ich od nákupu odráza a čo naopak vábi. Vidí, ako sa pohybujú po obchode, ako si vyberajú tovar, vie im ponúknuť alternatívy a pomôcť. K vchodu umiestni produkty, ktoré chce, aby zaujali. Na oči vytiahne tovar, ktorý chce predať najviac.

 

Keď však príde na internetový predaj, veľa predajcov nesleduje absolútne nič a spoliehajú sa len na vlastné domnienky, ktoré nie sú ničím podložené. Ja viem, je ťažké predstaviť si, ako sledovať pohyb ľudí, ktorí si váš web, či eshop pozerajú z pohodlia domova.

 

Jedným z marketingových nástrojov, ktoré našim klientom odporúčame je Hotjar*. V priebehu pár minút docielite na svojom internetovom eshope to, čo sme vyššie popisovali ako výhodu kamenného obchodu. Čo teda ponúka?

* V základnej verzii, ktorá ale pre 99% klientov postačuje, je tento program zdarma.

 

1. Záznam návštevy

 

Uvidíte “naživo", ako sa správajú konkrétni návštevníci na vašej stránke. Ok, nie je to naživo, je to len záznam, no na výsledku to nič nemení. Jasné, neuvidíte, ako sa tvári, akú má náladu, či je to muž, či žena, koľko má rokov, ako vyzerá… Uvidíte však všetky jeho pohyby myškou, kliky, prezreté stránky, čas strávený na nich, scrollovanie…

 

Pre lepšiu predstavu si pozrite napríklad toto krátke video z nášho webu:

 

record

 

Ak máte veľa návštevníkov, prezrieť si všetky videá je časovo náročné. No pozerať všetko ani nie je cieľom tejto aplikácie. Stačí si pozrieť zopár a základnú predstavu získate.

 

Výsledky aplikácie oceníte aj vtedy, ak sa v eshope vyskytne nejaký problém. Pamätáme si na prípad, keď v jeden deň prestali chodiť objednávky, no vytvorených košíkov bolo v administráci rovnaké množstvo, ako po iné dni. V takom prípade nám stačilo odfiltrovať si návštevy len s nákupným procesom a rýchlo sme prišli na problém, ktorý to spôsobil.

 

2. Heatmapy

 

Ak sa vám nechce pozerať veľa videí (čo sa vám nechce, lebo je to časovo náročné), určite oceníte možnosť prezerať si heatmapy. Heatmapa je jednoduchý obrázok vášho webu, na ktorom je znázornený farebne každý klik myškou. Čím viac klikov, tým svetlejšia farba. Stačí jeden pohľad a zistíte, kde vaši zákazníci najviac klikajú.

 

Myslíte si, že banner, ktorý ste si dali na vrch stránky je ten, na ktorý klikne každý? Mapa vám dá odpoveď, či je to bola pravda.

 

Okrem frekvencie klikov viete zistiť, kam najčastejšie zablúdia myškou návštevníci, či kde a koľko sa zvyknú na webe prescrollovať.

 

heatmapa

 

* * *

 

pomozeme

 

Zaujala vás aplikácia a radi by ste ju videli aj na svojom webe? Pokojne sa nám ozvite a my vám pomôžeme s inštaláciou.

 

Chcete vylepšiť predaje a zoptimalizovať svoj web, alebo eshop ešte viac? Existuje veľa zaujímavých aplikácií, ktoré vám vedia pomôcť. Ozvite sa nám, povedzte nám, v ktorej oblasti sa chcete zlepšiť a my vám navrhneme efektívne riešenie.

WAME Admin

25. Február 2016 | 20:34