Nový algoritmus Google sa dotkne až 40% webov

Pred časom sme písali blog, kde sme vás varovali, že Google sa chystá “pohrať” s výsledkami vyhľadávania na základe toho, či je váš web responzívny, alebo nie (či sa dokáže prispôsobiť zariadeniu, na ktorom ho prezeráte).

 

Varovania sa vtedy niesli v duchu možno, raz, pravdepodobne. Teraz už vieme, že veľký algoritmus pre mobilné vyhľadávanie príde 21. 4. 2015 a má sa dotknúť až 40% webov.

 

 

PREČO GOOGLE ZAVÁDZA TENTO ALGORITMUS?

 

Odpoveď je jednoduchá. Pretože čoraz viac ľudí vyhľadáva informácie z mobilu a čoraz menej z desktopu. A Google chce jednoducho poskytovať nadštandardné služby v oblasti vyhľadávania.

 

 

AKO BUDE ALGORITMUS FUNGOVAŤ?

 

 

Do spustenia algoritmu Google pridáva do výsledkov len informačný štítok, ktorý vám povie, či stránka, na ktorú chcete ísť je vášmu zariadeniu prispôsobená.

Od spustenia sa začnú weby deliť na tri skupiny:

 

Weby bez responzivity a mobilnej verzie

 

To sú weby, ktorých žiadna časť sa neprispôsobí veľkosti vašej obrazovky a správne sa zobrazujú len na desktopoch. Na mobiloch a tabletoch sa zobrazuje presne tak isto. Tieto weby algoritmom určite neprejdu.

 

Weby s mobilnou verziou

 

Sú weby, ktoré pri vašom príchode najprv zistia, na akom zariadení si web idete prezerať a potom vás presmerujú na upravenú verziu stránky, ktorá je na mobile ľahšie prezerateľná. Obvykle sú to weby, ktorých adresa na vašom mobilnom zariadení začína s http://m.web.sk Tieto weby algoritmom síce prejdú, no Google musí zbytočne indexovať dvakrát viac stránok (s rovnakým obsahom).

 

Mobilnú verziu má napríklad denník SME. Pozrieť si to môžete na adrese m.sme.sk

 

Responzívne weby

 

Stránka dynamicky prispôsobí zobrazovaný obsah veľkosti obrazovky tak, aby sa čo najlepšie jednak prehliadal a tiež ovládal. Prehliadač si narozdiel od mobilnej verzie nesťahuje špeciálny kód, ale originál, ktorý sa dokáže prispôsobiť - či už ide o desktop, mobil alebo tablet.

 

Responzívny web má Denník N. Stačí zadať dennikn.sk na akomkoľvek zariadení a web sa prispôsobí. Responzívny web máme samozrejme aj my.

 

Google odporúča responzívny web pred mobilnou verziou.

 

 

AKÉ CHYBY TREBA ODSTRÁNIŤ, ABY WEB PREŠIEL TESTOM?

 

Ide hlavne o chyby s použiteľnosťou z pohľadu užívateľa.

 

Čitateľnosť - malé písma, medzery, zle zalomenie textu

Ovládanie - tlačidlá blízko pri sebe, na ktoré sa nedá jednoznačne dobre s prstom zamieriť

Rýchlosť - hlavne v prípade dátovej siete (nie wifi)

Blokovanie obsahu - časť obsahu sa na mobilnom zariadení nezobrazí pre nepodporované formáty

 

Chyby vám identifikuje Webmaster Tools. (Nemáte, alebo sa nevyznáte vo Webmaster Tools?)

 

 

 

MÁ ZMYSEL RIEŠIŤ ZMENU?

 

Zmeny by sa pravdepodobne nemali dotknúť vyhľadávania na desktopoch a tak si treba pozrieť niekoľko vecí, ktoré vám otázku potreby zmeny zodpovedajú.

 

Prvá vec - test mobilnej použiteľnosti

 

Vložte váš web do tohto testovacieho nástroja, kde dostanete odpoveď na to, či je váš web na túto zmenu pripravený.

 

Výsledky: 

 

Vaša stránka je vhodná pre mobilné zariadenia

 

Vaša stránka je schopná zobraziť sa na mobilných zariadeniach, teda prispôsobuje svoju veľkosť, menu a podobne. 

 

Navštívte pre istotu svoju stránku z mobilného zariadenia a zistite, či sa na ňom zobrazuje aj obsah, ktorý chcete, aby sa na nej zobrazoval.

 

Zobrazuje sa? Vaša stránka je v poriadku a nemusíte sa ničoho báť, na zmenu ste pripravení.

Nezobrazuje sa? Na webe môžu byť prvky, ktoré nedokážu mobilné zariadenia korektne spracovať. Tieto prvky je potrebné vymeniť a nahradiť vhodnými. Opäť je to otázka na vás. Potrebujete túto zmenu? Najjednoduchšia odpoveď by bola áno - aby návštevníci mali kompletný prístup ku všetkému čo ponúkate. Zložitejšiu a lepšiu odpoveď vám dajú výsledky z Google Analytics (viac nižšie).

 

Vaša stránka nie je vhodná pre mobilné zariadenia

 

Vaša stánka sa nezobrazuje na mobilných zariadeniach správne a ak chcete mať dobré výsledky vyhľadávania z mobilných zariadení, s definitívnou istotou potrebujete zmenu. Ak si nie ste istí, či by vám malo na týchto výsledkoch záležať, odpoveď vám dá Google Analytics. (Nemáte integrovaný Google Analytics, alebo s ním neviete pracovať?)

 

Druhá vec - návštevnosť z mobilov

 

Navštívte váš účet na Google Analytics v sekcii Publikum > Mobilné zariadenia > Prehľad

 

Zvoľte si aktuálne obdobie a pozrite si, aký podiel majú na celkovej návštevnosti návštevy z mobilov a tabletov. Na základe toho podielu sa rozhodnete, či budete riskovať, že o tieto percentá návštevníkov prídete. Ak o nich určite prísť nechcete, riešením je responzív.

V ukážkovom eshope nášho klienta tvorí denne priemerný mobilný prístup 1/3 všetkých návštev. Miera okamžitých odchodov z tabletu je najnižšia, počet navštívených stránok a čas, ktorý návštevník trávi v eshope najvyšší. Takýto eshop si rozhodne nemôže dovoliť prísť o návštevy z mobilného vyhľadávania.

 

Zvoľte si dostatočne dlhé obdobie a sledujte trendy v návštevnosti. Nechajte si v grafe zobraziť návštevy z mobilných zariadení a budete vedieť, či podiel z nich na vašom webe stúpa. Ak stúpa, so zvyšujúcim sa podielom vyhľadávaní už určite klesať nebude. Riešením je opäť responzív.

 

Pri trendoch nie sú dôležité konkrétne čísla. Sledujte, či trend z dlhodobého hľadiska na vašom webe klesá, alebo stúpa. Toto je vyhľadávanie z mobilných zariadení v eshope klienta, ktorý sa rozhodol pre responzívny web.

 

Trend je jasný, vaša pozícia tiež. Rozhodnutie na základe realných čísel teda ostáva na vás. Ak sa rozhodnete, že nechcete nechať nič na náhodu a milosť Googlu, radi vám s responzívnym webom pomôžeme, prípadne vysvetlíme problematiku podrobnejšie.

 

WAME Admin

30. Marec 2015 | 10:37