Mikroformáty – zažiarte vo vyhľadávačoch

Mikroformáty sú spôsob, ako označiť obsah svojho webu tak, aby ho vyhľadávač (Google) dokázal “prečítať s porozumením”. Keď bude vášmu webu vyhľadávač rozumieť, správne ho zaindexuje a bude ho správne zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.

 

Praktická ukážka z bežného firemného webu:

 

 

 

Google vidí text, vie prečítať, že máte na stránke napísane čosi o Novej ulici, Prešove, nejaké čísla. Nevie ale, čo znamenajú. Keď však použijeme mikroformáty, Google zrazu vie, že naša firma sa volá WAME s.r.o., sídli na Štefánikovej ulici v Bardejove a tiež vie, aké máme telefónne číslo.

 

 

 

 

Mikroformáty sú teda akési popisy, na základe ktorých vie vyhľadávač identifikovať druh informácie, ktorý sa snažíte na webe prezentovať. Momentálne je ich podporovaných okolo desiatky. Medzi tie, s ktorými sa stretávame pri vyhľadávaní najčastejšie patria hlavne podujatia, recepty, hodnotenie, hudba, čiastková (breadcrumbs) navigácia, firmy, produkty, ľudia. Pozrime si reálne príklady využitia.

 

Aplikácie alebo hry pre váš smartphone

 

Pred publikovaním sa dá nadefinovať množstvo detailov, ako napríklad hodnotenie aplikácie, počet hlasujúcich, cena aplikácie / druh licencie (napríklad freeware), platformu, pre ktorú je určená (iOS, Android, Windows Phone,…) Všetky tieto informácie máte potom dostupné bez toho, aby ste ich museli vyhľadávať v článku. Toto je výsledok:

 

 

Recepty

 

Vedeli ste, že vyhľadávať recept môžete podľa toho, koľko času máte na prípravu? Môžete. Ak je na webe definovaný mikroformát, ktorý má toto zobrazovanie na starosti. Všeobecne, tento receptový formát vie byť veľmi špecificky. Nadefinovať sa dá okrem iného aj zobrazovanie recenzií na recept, počet surovín a ich množstvo, ktoré sú potrebné na prípravu, inštrukcie na prípravu a ďalšie. Mnoho z nich sa síce zatiaľ pri výsledkoch nezobrazuje. Ale ako vravíme, zatiaľ.

 

Príklad využitia mikroformátov pri receptoch:

 

Okrem hodnotenia a recenzií konkrétneho receptu sa pri prvom z nich zobrazuje čas prípravy, pri druhom je zase definovaná kalorická hodnota receptu – vhodné pre tých, ktorí si potrebujú strážiť svoju váhu.

 

 

Čiastková – breadcrumbs navigácia

 

Tento mikroformát podporuje zobrazovanie štruktúry webu. Samozrejme, táto funkcia sa dá ošetriť napríklad dobrou štruktúrou webu, ale ak nie je, dá sa to potom upraviť pomocou mikroformátu. Návštevníkom sa tak nezobrazuje konkrétny link na stránku, ale štruktúra podstránok. Návštevník tak nemusí ísť priamo na produkt, ale môže vojsť z vyhľadávania do kategórie.

 

Ostaňme opäť pri palacinkách a porovnajme si možnosť navštíviť len konkrétny produkt, s možnosťou zvoliť si kategórie / podkategórie, v ktorých sa nachádza.

 

 

 

 

Podujatie, miesto, firma, hodnotenie v jednom peknom príklade

 

Veľmi dobrý príklad, ako funguje množstvo mikroformátov dokopy získate, keď si dáte vyhľadať názov kina, do ktorého by ste chceli ísť.

 

Ak má kino nadefinované mikroformáty podujatí, miesta, hodnotení,… máte perfektný prehľad o programe a o detailoch jednotlivých filmov, ktoré sa práve budú vysielať. Ak má váš prehliadať povolenie použiť vašu približnú polohu, nemusíte vôbec zadávať mesto.

 

 

 

 

 

Vyhľadávač vám ponúkne bez preklikávania najbližiše kiná, ich hodnotenie, recenzie a ich program. V programe uvidíte druh filmu, čas, jazyk,…

 

Ak dostanete takýto výsledok, obvykle už nič iné hľadať nebudete (možno v prípade, že vás nič neoslovilo) a iné kiná budú vo výsledkoch nižšie, pretože neposkytli relevantné informácie tou správnou formou.

 

Podpora mikroformátov

 

Samozrejme, mikroformátov existujú veľké množstvo, a postupne sa zapracúvavajú aj do vyhľadávača a výsledky sa tak skvalitňujú. To však znamená, že momentálne existuje veľké množstvo mikroformátov, ktoré sa zatiaľ vo výsledkoch nezobrazujú. Vyhľadávače ich však berú na vedomie. Ak použijete na webe tie zatiaľ nepodorované, nič sa nedeje. Výhoda príde vtedy, keď sa začnú podporovať a vy budete pripravení.

 

Prečo by ste si mali do svojej stránky zapracovať mikroformáty?

 

Ak vás nepresvedčili ukážky, vedzte, že mikroformáty majú priamy vplyv na SEO a teda na pozíciu vášho webu vo výsledkoch.

 

Poskytujú vám množstvo priestoru, ktorý je inak veľmi cenný.

 

Získať hornú polovicu obrazovky a navyše zadarmo je nesmierná konkurenčná výhoda. Nehovoriac o grafickom spracovaní, ktoré je výrazné a odlišuje vás od konkurencie, ktorá mikroformáty nepoužíva.

 

wame logo

Tvoríme e-shopy, aplikácie a informačné systémy

Mohlo by Vás zaujímať

Stretávame sa s klientmi, ktorí uvažujú medzi open-source, e-shopom na mieru alebo krabicovým riešením. Preto sme sa rozhodli venovať práve tejto téme na Ecommerce Bridge a objasniť si najčastejšie mýty a fakty. V našom blogu vysvetlíme čo vám jednotlivé riešenia môžu priniesť a v čom vás môžu v budúcnosti obmedzovať.
24. novembra 2023 sa o 00:00:01hod. rozbehne celosvetová reklamná kampaň roka - Black Friday. Veľa tovaru, úžasné zľavy a akcie, a hlavne veľký nápor kupujúcich na online trh. Veľká príležitosť výhodne nakúpiť a v neposlednom rade hlavne predať. Ako sa však na BLACK FRIDAY správne pripraviť z pohľadu e-shopu?
Samozrejme, že aj keď nie je možné zaručiť stopercentnú spoľahlivosť, tieto nástroje môžu poskytnúť užitočné informácie a recenzie od iných užívateľov. Poďme sa bližšie pozrieť na to, ako tieto aplikácie fungujú a čo je ich výsledkom.